Lepsze zrozumienie mechanizmów wpływających na rozwój zaburzeń odżywiania daje możliwość opracowania spersonalizowanych kierunków leczenia.

W dyskusjach przed stworzeniem tego kursu on-line doszliśmy do wniosku, że na polskim rynku brakuje kursu, który będzie łączył bazowe kompetencje we wspieraniu pacjentów chorujących na zaburzenia odżywiania w powrocie do zdrowia. Specjalista (czy to psycholog/psycholożka, czy dietetyk/dietetyczka), który planuje pracę lub pracuje z pacjentami chorującymi na zaburzenia odżywiania, potrzebuje łączyć wiedzę o psychologii, fizjologii, dietetyce czy neurobiologii.

W Ogólnopolskim Centrum Zaburzeń Odżywiania od 11 lat wykorzystujemy tę wiedzę w praktyce, dlatego zebraliśmy najważniejsze bazowe informacje i kompetencje, które powinien posiadać specjalista pracujący z pacjentami chorującymi na zaburzenia odżywiania.

Czy też zadajesz sobie te pytania?

  • Jak ułożyć plan leczenia w logiczną całość?
  • Czy pacjent z zaburzeniami odżywiania potrzebuje jadłospisu? Czy to tylko wzmocni kontrolę?
  • Czemu pacjent, pomimo starań, nie chce “zrezygnować” z niektórych objawów?

  • Czy opowiadanie o konsekwencjach zaburzeń odżywiania nie przestraszy mojego pacjenta?

  • Jak to się dzieje, że pacjent mówi, że je dużo, a jego masa ciała nie wzrasta?

  • Czy muszę ważyć pacjenta na każdej sesji?

  • Czy nie można powiedzieć pacjentowi, by jadł, ile chce, tak jak podpowiada mu ciało?

  • Jak wprowadzić do współpracy z pacjentem ważne zasady dające poczucie bezpieczeństwa?

  • Kiedy pacjent powinien być leczony w szpitalu?

  • Co robić, kiedy zauważysz, że pacjent się samookalecza?

  • Jak postępować, gdy pacjent stwierdza, że nie chce mu się żyć?

  • Co robić, kiedy pacjent nie widzi nadziei na wyzdrowienie?

  • Jakie pytania podczas pierwszego spotkania są niezbędne, żeby postawić adekwatną diagnozę pacjenta? I kto taką diagnozę może postawić?

  • Co robić, kiedy pacjent nie przestrzega zasad współpracy?

  • Dlaczego pacjentowi, pomimo dużej motywacji, nie udaje się zmienić jakiegoś działania

  • Co zrobić, gdy pacjent nie zwiększa ilości przyjmowanych kalorii?

  • Jak wzmocnić motywację pacjenta do wprowadzania zmian?

  • Czy mogę coś zrobić, by leczenie trwało krótko?

Ten kurs on-line to przystępna pigułka wiedzy i praktyki o leczeniu zaburzeń odżywiania. To konkretny kurs on-line, który wprowadzi Cię w kluczowe aspekty pracy specjalisty, który współpracuje z pacjentami chorującymi na zaburzenia odżywiania.

1

Diagnoza, etiologia, epidemiologia

Poznaj kryteria diagnostyczne, dowiedz się czym są i jakie czynniki mają wpływ na rozwój zaburzeń odżywiania

+ Narzędzie: Schemat czynników mających wpływ na rozwój i podtrzymanie zaburzeń odżywiania

2

Jak całościowo zrozumieć problem pacjenta?

Dowiedz się, jak tworzyć konceptualizację czyli taki obraz zaburzenia pacjenta, który wyjaśnia jego pochodzenie i utrzymywanie się objawów.

+ Narzędzie: Schemat i wytyczne do tworzenia obrazu zaburzenia pacjenta

3

Co utrudnia wyjście z zaburzeń odżywiania, czyli o czynnikach podtrzymujących

Okryj, co powoduje, że tak trudno wyjść z zaburzeń odżywiania, czyli jakie są najważniejsze czynniki podtrzymujące

+ Narzędzie: Checklista czynników podtrzymujących

4

Tu nie chodzi o jedzenie, czyli o tym, jakie funkcje emocjonalne spełnia jedzenie

Naucz się odkrywać i nazywać emocjonalne potrzeby pacjenta, które spełnia jedzenie.

+ Narzędzie: Lista emocjonalnych potrzeb, które spełnia jedzenie. Gotowa tabela do pracy z pacjentem.

5

A co jeśli pacjent nie ma motywacji?

Naucz się komunikować z pacjentem w taki sposób, by nie wywoływać lęku przed zmianą i bezsilności. Poznaj sposób na rozmowę, by nie zadawać samych pytań, a być w dialogu.

+ Narzędzie: Lista komunikatów wspierających pacjenta oraz zdań, które otwierają dialog.

6

Zrozumieć fizjologię

Rozpoznaj jak zmiany na poziomie biologii ciała trzymają pacjenta w chorobie. Poznaj objawy somatyczne, która pacjenci zgłaszają na spotkaniach.

+ Narzędzie: Checklista objawów. Fizjologiczne błędne koła do omówienia na sesji.

7

Kontrakt i granice współpracy

Dowiedz się, jak rozmawiać o zasadach współpracy z pacjentem i jak reagować, gdy pacjent ich nie przestrzega.

+ Narzędzie: Wzór kontraktu - na jakie zasady współpracy warto umówić się z pacjentem?

8

Pierwsze spotkanie z pacjentem - przepis na spotkanie

Poznaj schemat prowadzenia pierwszej konsultacji z pacjentem. Zobacz nagranie z przykładem pierwszej konsultacji.

+ Narzędzie: Schemat pierwszej rozmowy z pacjentem

9

Tworzenie planu leczenia pacjenta krok po kroku

Dowiedz się, jak na podstawie zebranych w wywiadzie danych o pacjencie stworzyć plan leczenia, które problemy wybrać do prac i w jakiej kolejności. 2 filmy: plan psychologiczny i psychodietetyczny

+ Narzędzie: Wzór i wskazówki do stworzenia planu leczenia

10

Automonitoring - jak pomaga w leczeniu pacjenta z zaburzeniami odżywiania?

Poznaj narzędzie do pracy z pacjentem i dowiedz się, kiedy wykorzystać w pracy z pacjentem oraz jak zachęcać go to stosowania tego narzędzia.

+ Narzędzia: Automonitoring - jak z niego korzystać w pracy z pacjentem?

11

Ile energii potrzebuje mój pacjent?

Rozpracuj jak działa bilans energetyczny i co jest potrzebne, by dieta pacjenta ewoluowała w stronę zrównoważonej i pełnowartościowej.

+ Narzędzia: Materiały dla pacjenta: fakty i mity dietetyczne. Arkusz do pracy nad modyfikacją sposobu odżywiania.

12

Dlaczego tak trudno zmienić nawyki, czyli o tym jak działa mózg, gdy czuje nadchodzącą nagrodę

Dowiedz się, dlaczego tak trudno zmienić nawyk, jak przerwać automatyczne zachowania związane z sięganiem po jedzenie.

+ Narzędzia: Materiały psychoedukacyjne dla pacjenta.

13

Jak przerwać zły nawyk?

Naucz się tworzyć strategie radzenia sobie dostosowane do swojego pacjenta. Jakie są strategie zapopiegania emocjonalnemu jedzeniu? Co robić w zamian?

+ Narzędzia: Lista sposobów na zapobieganie napadom. Strategie behawioralne przerywające nawyk.

14

Jadłospis czy zalecenia?

Poznaj mozliwe rozwiązania dietetyczne wspierające pacjenta w budowaniu bardziej zrównoważonego sposóbu odżywiania.

+ Narzędzie: Schemat - możliwe strategie postępowania na różne wyzwania żywieniowe pacjentów.

15

Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej

Dowiedz się, jak myśli wpływają na emocje i zachowanie pacjenta oraz ponad najczęstsze błędy myslenia w zaburzeniach odżywiania.

+ Narzędzia: Schemat do psychoedukacji pacjenta. Zestawienie zniekształceń poznawczych.

16

Narzędzia do pracy nad zmianą myśli i przekonań

Poznaj narzędzia, które pomogą Ci zmieniać myśli pacjenta

+ Narzędzia: Opis technik do wykorzystania podczas sesji

17

Kryzysowe sytuacje w gabinecie - jak sobie z nimi radzić?

Dowiedz się, jak reagować, gdy pacjent odmawia zważenia, mówi Ci o samookaleczniu i myślach samobójczych.

+ Narzędzie: Lista pytań i spis dobrych praktyk.

Dajemy Ci te elementy wiedzy, które OD RAZU przekładasz na konkretne działanie!

Co Cię czeka? Dostajesz kilkunastominutowe nagrania i narzędzia takie jak: wywiad psychodietetyczny czy zasady współpracy z pacjentem cierpiącym na zaburzenia odżywiania. Pokażemy Ci, jakie wspierające postawy specjalisty pozwolą Ci na nawiązanie trwałej relacji z pacjentem, tak, by wasza współpraca nie zakończyła się po pierwszym spotkaniu.

Czytaj dalej by poznać, co dla Ciebie przygotowaliśmy. 

Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje.

Zacznijmy od tego, kim jesteśmy 

i dlaczego stworzyliśmy kurs online.

W kursie on-line chcemy podzielić się z wami perspektywą psychoterapeutek poznawczo-behawioralnych i dietetyczki - psychodietetyczki nt. perspektyw, postaw i praktyk wykorzystywanych w procesie leczenia zaburzeń odżywiania. Łączymy elementy naukowej podstawy wyjaśniającej etiologię i leczenie tych zaburzeń z naszą praktyką. 

Jakie elementy kluczowe elementy chcemy wam przekazać w tym kursie?

#1 Kompletne narzędzia do przeprowadzenia pierwszej konsultacji, dowiesz się jak i o co pytać, na co zwracać uwagę, czego nie pominąć, jak reagować. Dowiesz się, jak wyglądają pierwsze konsultacje i będziesz mogła/mógł zobaczyć, jak wygląda to w na żywo.

#2 Całościowe zrozumienie, jak możesz pracować z pacjentem z zaburzeniami odżywiania jako psychodietetyk/psycholog/dietetyk. Za wiedzą stoją konkretne narzędzia i techniki, wprost do wydrukowania i zastosowania w Twoim gabinecie.

#3 Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, dzięki budowaniu granic swoich kompetencji. Jak wspierać pacjenta, realnie oceniając, co jest Twoją rolą jako psychodietetyka, a co jest już rolą psychoterapii?

#4 Narzędzia i techniki na wiele różnych etapów w procesie leczenia. Co robić na początku, jak budować nawyki, co robić w trudnych sytuacjach, jak zmniejszać lęk, co robić gdy pacjent ma poczucie bezradności.

Czym jeszcze zachwyci Cię ten kurs?

#naukowe podstawy

Kurs stworzyliśmy w oparciu o najnowszą wiedzę, której skuteczność potwierdzają badania naukowe.

#różne perspektywy
Będziesz mieć okazję spojrzenia na wsparcie w leczeniu zaburzeń odżywiania z perspektywy specjalisty, ale również zaprosimy Cię do wejścia w buty pacjenta chorującego na zaburzenia odżywiania.

#gotowe materiały
Otrzymasz gotowe do wykorzystania narzędzia, które wykorzysta zarówno psycholog i dietetyk - psychodietetyk. Drukujesz i możesz iść na spotkanie z pacjentem.

#zmiana oparta na procesie
Pokażemy Ci, jakie elementy są ważne na początku współpracy z pacjentem chorującym na zaburzenia odżywiania, by przeprowadzić pacjenta skutecznie przez zmianę.

#wiedza wybrana przez doświadczonego specjalistę
W kursie, twórczynie materiałów, wybrały takie elementy, które są pomocne na początku drogi. Udostępniamy narzędzia, z których same na codzień korzystamy.

#dostępność
Każda lekcja zajmie ci maksymalnie pół godziny.Zawsze będziesz mógł do niej wrócić i obejrzeć wtedy, kiedy masz czas i przestrzeń.

Z jakich elementów będzie składać się ten kurs?

NAGRANIA WIDEO

Wszystko dostępne na platformie on-line, do której otrzymasz dostęp po zakupie. W każdym nagraniu specjalistka OCZO najpierw dokładnie i uważnie wprowadzi Cię w temat.

Dostęp do nagrań zyskujesz na 3 lata, więc masz dużo czasu, by wspierać się tym materiałem.

NARZĘDZIE DO PRACY Z PACJENTEAMI CHORUJĄCYMI NA ZABURZENIA ODŻYWINIA

Wiemy, ile czasu zajmuje przygotowywanie materiałów do sesji. Dlatego do kursu otrzymasz od nas gotowe do wydruku pdf, które możesz wykorzystać w swojej pracy. Do każdej lekcji otrzymasz materiał, który ułatwi Ci przygotowanie do sesji. Będzie to m.in. formularz pierwszej konsultacji, automonitoring, plan leczenia, wzór kontraktu i inne opisane powyżej.

Poznaj autorki kursu

Mamy dla Ciebie specjalną ofertę

Co się wydarzy po zamówieniu kursu?

KROK 1


Na adres e-mail, podany przez Ciebie podczas składania zamówienia, wyślemy Twój unikalny link do logowania.

KROK 2


Na platformie znajdziesz wszystkie nagrania i materiały kursu. Możesz od razu korzystać z całej zawartej tam wiedzy i materiałów.

Nadal zastanawiasz się, czy ten kurs jest dla Ciebie?

Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Czy ten kurs da mi uprawnienia psychodietetyka?

Obecnie nie ma formalnie stworzonej ścieżki, która pozwala na zdobycie takiego "uprawnienia". Psychodietetyka jest kierunkiem specjalizacji dla dietetyków lub psychologów. Inaczej z pacjentem pracuje dietetyk, który rozwija swoje kompetencji z zakresu psychodietetyki, a inaczej psycholog. Z naszych obserwacji wynika, że to kiedy i na bazie jakiej drogi kształcenia specjalista używa określenia: psychodietetyk jest bardzo płynne. Kurs jest wprowadzeniem, dobrą podstawą do rozwijania kolejnych kompetencji w rozwoju jako specjalista, który pracuje z pacjentami chorującymi na zaburzenia odżywiania. Nie wyczerpuje tematu psychodietetyki - bo to bardzo rozległa dziedzina :)


Czy kurs on-line nauczy mnie jak wyleczyć skutecznie pacjenta chorującego na zaburzenia odżywiania?

W kursie on-line chcemy podzielić się z wami perspektywą psychoterapeutek i dietetyczki - psychodietetyczki nt. postaw i praktyk wykorzystywanych w procesie leczenia zaburzeń odżywiania. Nie jest to skończony zbiór rozwiązań. Można wręcz powiedzieć, że jest to wprowadzenie, które później w praktyce będzie wymagało poszerzenia odpowiednich kierunków w zależności od Twojej specjalizacji.


Dla kogo jest ten kurs?

Kurs będzie świetną opcją dla psychologów i dietetyków - psychodietetyków, którzy zaczynają swoją specjalistyczną drogą. Pozwala na złapania ważnych na początek kompetencji i aspektów do uwzględniania, w związku ze specyfiką pracy z pacjentem chorującym na zaburzenia odżywiania.


Dla kogo ten kurs NIE jest?

Dla osób, które mają już doświadczenie w pracy z pacjentem, które mają już przygotowany i dostosowany pod pacjentów chorujących na zaburzenia odżywiania proces współpracy.


Czy dostanę certyfikat?

Po zrealizowaniu kursu na platformie i zaznaczeniu ukończenia wszystkich lekcji - można wygenerować certyfikat potwierdzający udział w kursie on-line.


Odwiedź nas w social mediach